#23. Domán Zsolt: „Az online marketing nem egy sprint, hanem egy maraton”

Hallgathatod a kedvenc podcast lejátszódon is
Sokak számára ismerősen csenghet Domán Zsolt neve, aki az Online Katapultot követően a DO! marketing nevű vállalkozásával került be az online marketing iránt fogékony vállalkozók fejébe. Sokatmondó adat, hogy a 2019-ben indult DO! marketing nevű vállalkozása 2021-ben már 85 millió forintos bevétellel büszkélkedhetett. Az adásból kiderül, hogy Zsolt milyen kihívásokkal szembesült vállalkozásaiban és magánéletében, milyen önismereti utat járt be az elmúlt időszakban, és milyen gondolkodásmódnak köszönheti eddig elért sikereit.
A vendégről
Domán Zsolt, fiatal kora ellenére közel 10 éve megkerülhetetlen alakja a hazai online marketingnek. Korábban nagy sikert és ismertséget ért el Online Katapult nevű vállalkozásával. Jelenleg pedig a DO! marketing nevű vállalkozást vezeti, aminek keretein belül megtanítja másoknak, hogy hogyan gondolkozzanak komplex online marketing rendszerekben, ültessék át gyakorlatba a megszerzett tudásukat, és építsenek ki hatékony vevőszerző rendszert az üzletükben.
Mit tudhatsz meg ebből a részből
- Mi az a 3 dolog, amivel Zsolt szerint az online marketing keretein belül elsősorban foglalkozniuk kell a vállalkozóknak?
- Hogyan pozícionálja Zsolt a DO! Marketinget?
- Hogy néz ki a DO! Marketing termékpiramisa?
- Miért fontos mérni az eredményeket?
- Hogyan érdemes kiszervezni a feladatokat?
- Miért vált szét Domán Zsolt útja a korábbi üzleti partnerével?
- Milyen üzleti modell meghonosításában játszott szerepet az Online Katapult?
- Mi tesz versenyképessé egy előfizetéses klubot Zsolt szerint?
- Miben látja a megvalósító klubok értékét?
- Hogyan profitált Zsolt az alkalmazottként eltöltött időből?
- Mi okozott törést pár éve Zsolt életében?
- Hogyan segítette a hálanapló vezetése Zsoltot átértékelni a korábbi értékrendjét?
- Milyen amerikai marketingtrendekre számít Zsolt?
- Hogyan látja 5 év múlva a DO! marketinget?
- Mit tanácsol vállalkozóknak, hogy elégedettebbek legyenek a jelenlegi helyzetükkel?
További linkek
- Domán Zsolt 2021-es évértékelője
- Domán Zsolt: Új vevők futószalagon c. könyve
- Pongor Juhász Attila oldala
- Dan Sullivan: A rés és a nyereség c. könyve
- Pál Ferenc: Ami igazán számít c. könyve
- Hallgasd meg a Karizma Podcast előző adását is, ahol Vitvera Gábor a DODO online bútoráruház alapítója osztotta meg vállalkozói tapasztalatait.
- Lépj be a Karizma Podcast facebook csoportjába!
Ha elolvasnád az adás tartalmát, azt is megteheted:
Mai vendégünk, egy online marketing tanácsadó, aki fiatal kora ellenére már 8 éve foglalkozik online marketinggel. Személyesen is mondhatom, hogy jól ismerem, sokszor dolgoztunk már együtt, és szerintem ő az az ember, akinek szenvedélye, munkája és hobbija az online marketing.
Mostanában leginkább a DO! marketing márkához köthető a neve, ezt a céget 2019-ben alapította. Mint nagyon sokan, ő is one man showként indult, viszont ma már egy 4 fős csapattal dolgozik. A DO! marketing fő fókusza az oktatás. Azt tanítják meg az embereknek, hogy hogyan tudnak érdeklődőket és vevőket szerezni az interneten.
Domán Zsolt mindössze 27 éves, de már most komoly vállalkozást épített fel. Elképesztő az a szorgalom, alázat, strukturáltság és kitartás, ami árad belőle. Példaértékű vállalkozó sokunk számára.
Domán Zsolt: – Örülök, hogy itt lehetek, és remélem, hogy a lehető legtöbb értékes gondolattal tudok majd szolgálni a követőknek.
Bolya Imre: – Biztos vagyok benne, nincsenek kétségeim. Hadd kezdjem a beszélgetést a domarketing.hu oldalán olvasható idézettel, szó szerint: “Nem az számít, mit tudsz, hanem mit csinálsz a marketingben.”
Nagyon tetszik ez a szlogen, ez a gondolat, hadd kérdezzelek meg, hogy miért ez lett a szlogen, mi van a hátterében. Úgy érzem, ez egy elég ütős mondat.
Domán Zsolt:– Közel egy évtizede segítem a magyar kisvállalkozókat abban, hogy eredményes legyen az online vevőszerzésük. Sokszor azt látom, hogy az igazi elakadás a vállalkozók fejében és gondolkodásmódjában van. Sokan lekicsinylik azokat az elengedhetetlen marketing alapokat, illetve stratégiákat, amik szükségesek ahhoz, hogy ténylegesen működjön és profitot hozzon az a vevőszerző rendszer, amit összeraknak. Ilyen például az, hogy nincs megválaszolva az a kérdés, hogy kinek és miért első számú választás az adott biznisz.
Amikor azt mondom, hogy foglalkozni kéne a pozicionálással, akkor mindenki fejvesztve rohan az ellenkező irányba, mondván, hogy ő erről már hallott. De amikor egy konzultációs folyamat közepette belemegyünk abba, hogy oké, hallotta, de meg is csinálta? Akkor jellemzően az derül ki, hogy nem, baromira nem foglalkoztak vele. Nincs erre egy leírt dokumentum, nem tudják a kollégák, vagy az értékesítő megválaszolni ezt a kérdést. Innen jött a szlogen is.
Én azt szeretném a zászlónkra tűzni, hogy tegyük le azt az arroganciát, ami arról szól, hogy ha valamiről már hallottunk, akkor az nem érdekel minket, ehelyett tegyük át a fókuszt a tényleges megvalósításra. Az ötletek és az információk mondjuk 1%-ot érnek, de a maradék 99%, a bevétel és a profit, az a csinálásból fakad.
Bolya Imre: – Még egy mentorom mondta nagyon régen, hogy sokan azt gondolják, hogy a tudás a hatalom, de nem a tudás, hanem az alkalmazott tudás. Örülök, hogy ezt te is abszolút így gondolod.
Egy-két régi motoros már ismerhet Téged korábbról, – amikor még fiatalabb voltál, – ekkoriban még nem a DO! marketinggel, hanem az Online Katapult nevű vállalkozással foglalkoztál, amit egy társaddal együtt hoztál létre. Mesélnél néhány szóban az Online Katapultról, illetve arról, hogy mit adott a személyes és vállalkozói fejlődésedhez?
Domán Zsolt:– Azt gondolom, hogy a legfontosabb, amit számomra adott, az volt, hogy rájöttem arra, hogy én ezzel szeretnék foglalkozni.
A pályám nagyon röviden onnan indult, hogy Érden egy kerékpárokra szerelhető reklámtáblával bicikliztem és diákokat verbuváltam, akik egy háromszög alakú reklámtáblát raktak kerékpárjuk csomagtartójára, szórólapoztak és a helyi bizniszeket promótálták. Ezt csináltam 3-4 gimnazista ismerősömmel. Ez nagyon-nagyon tetszett.
Utána ezeknek a cégeknek kezdtem el online marketinget is csinálni. Weboldalt készítettem, hirdetéseket csináltam, tök jó volt. Értem is el sikereket ebben, és utána már országos ügyfeleknek is csináltam online marketinget. Ez is tökre tetszett. Ekkoriban találkoztam a volt üzlettársammal, és mondtuk azt, hogy mi lenne, hogy ha saját magunknak csinálnánk ezt az egészet. Most már van egy tök jó vevőszerző tudásunk. Mi lenne, ha saját online mikrobizniszeket csinálnánk?
Ezután elkezdtünk paleo receptfüzetet, rajzolható telefontokot, menstruációs segédeszközt értékesíteni (ez volt a híres intimkelyhes biznisz). Ezek egészen jól működtek, volt, amelyikkel sikert értünk el.
Az intimkelyhes biznisz pár tízmillióra duzzadt mindössze néhány hónap alatt. Az alacsonyan lógó gyümölcsöket leszedtük ezekről a piacokról, de utána ahhoz, hogy még tovább fejlődjünk, már szükség lett volna termékpiramisra és többféle szolgáltatás létrehozására. Ehhez nem volt kedvünk, ekkor alapítottuk meg a tanácsadói bizniszt, az Online Katapultot.
Kiviteleztem másoknak, aztán megcsináltuk a saját bizniszünket, de azt éreztem, hogy én nem egy klasszikus kereskedő vagyok, hanem az online marketing érdekel, illetve az, hogy ezt másoknak is tanítsam.
Amikor megcsináltuk az Online Katapultot, akkor az nagyon gyorsan felfutott, és ez adta nekem azt leginkább, hogy biztossá váltam abban, hogy ez az én utam, és ezt szeretném csinálni hosszú távon is.
Bolya Imre: – Miután szétváltak az útjaitok volt a vállalkozói létednek egy olyan pontja, amikor nem voltál vállalkozó, volt egy rövid alkalmazotti kitérőd. Mesélsz arról egy picit, hogy ez miért történt, és mit tanultál, mire jöttél rá az alkalmazottként eltöltött idő alatt?
Domán Zsolt: – Hogyne, örömmel. Amikor az Online Katapultot be kellett zárnunk, akkor az nem azért volt, mert összevesztünk volna az üzlettársammal, hanem egyszerűen másfelé mentek a céljaink a jövőt illetően. Olyasmi kérdésekben nem értettünk egyet, hogy csapatot, irodát, új üzletágat akarunk-e vagy sem. Amikor ezekben a kérdésekben két tulajdonos nem egy jövőképet képzel el, akkor nyilvánvaló módon nincs mit tenni, mint külön utakon folytatni.
Ezután volt egy jó lehetőségem abból a szempontból, hogy ki akartam próbálni magamat egy olyan bizniszben is, ahol nem csak abból fakadt a pénz és a bevétel, hogy én kvázi “medveként táncolok a színpadon”, és amíg táncolok, addig dobálják az emberek a pénzt.
Adódott egy lehetőségem, hogy az online marketing tudásomat belerakjam egy olyan bizniszbe, ahol tulajdonrész opcióm lett volna hosszú távon, ami hosszú távon osztaléktermelő képességgel is bírt volna. Úgy döntöttem, hogy ezt a lehetőséget mindenképp ki akarom próbálni az életem során. Van az a mondás, hogy az egyetlen dolog, amit megbánunk a halálos ágyunkon az, amit nem tettünk meg. Úgy érzem, hogy kellett a szívemnek az, hogy ezt az utat is kipróbáljam.
Az elválás folyamatában nem tudtunk megállapodni arról, hogy bármelyikünk kivásárolja a másikat. Szerintem ez a lehető legrosszabb elválás; amikor mindent a kukába kell dobni, mert se ide, se oda nem tudunk a kivásárlásról megállapodni. Úgyhogy így is, úgy is mindent a nulláról kellett újjáépítenem.
Akkoriban adódott az említett lehetőség, és úgy döntöttem, hogy lecsapok rá. Kérdezted, hogy mit tanultam belőle. Maga a lehetőség nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket abból a szempontból, amiért eredetileg belevágtam. Az eredeti célomat nem tudtam vele megvalósítani. Ugyanis nagyjából 5 hónap után realizáltam azt, hogy tök jó rendszereket építeni, ami ahhoz kell, hogy aztán végül egy biznisz osztaléktermelő képessége ne az embertől függjön, de számomra hiányzott a tanítás és az emberekhez a kapcsolódás. Így ez az együttműködés nem működött.
A legnagyobb tanulság, amivel szolgált az volt, hogy első kézből, a saját bőrömön tapasztaltam meg egy olyan cég működését, ami folyamatközpontú szemlélettel bír. Tulajdonképpen Csepregi Balázs és a Sales Autopilot csapata volt az, aki belém verte a folyamatleírások fontosságát, és ez elképesztően sokat adott hozzá a bizniszemhez.
Utána már sokkal egyszerűbb volt a DO! marketinget felépítenem, ami a mai napig több profitot termel, mint akár az Online Katapult. Illetve több szabadsággal is bírok. Amíg korábban az Online Katapultban maximum azért volt szabadságom, mert volt egy üzlettársam, és ha én elmentem pihenni, akkor ő vitte a frontot, most azért van szabadságom, mert rendszerek, folyamatok és szuper jó csapattársaim vannak. Ez felbecsülhetetlen érték. Az a sikertelen kitérő is, ami az eredeti célját tekintve nem volt sikeres, sokat adott hozzá az életemhez.
Bolya Imre: – Említetted a tanítást, és hogy embereknek értéket adni, kapcsolódni hozzájuk fontos érték számodra. Ezek szerint ez a DO! marketing a fő célja, a küldetése?
Domán Zsolt: – Az egész vállalkozás miértje ahhoz kapcsolódik, ahogy felnőttem. Nem voltunk szegények, – szóval itt most nem egy nagy érzelmes sztori jön, hogy lyukas volt a cipőm és nem volt mit ennünk. Viszont néha voltak olyan döntéseink, amik azért születtek meg, mert nem volt meg az az anyagi és önfejlesztési szabadság, ami miatt egyébként szabadabban lehetne döntéseket meghozni. Ez arra motivált engem, hogy ezt a lehetőséget; a szabad választások és döntések lehetőségét minél több magyar vállalkozásnak átadjam.
Hiszek abban, hogyha valaki megtanul gombnyomásra új érdeklődőket és új vevőket szerezni. És utána egy rendszer futószalagon szállítja az új vevőket, akkor tulajdonképpen a szabad döntés és választás a lehetőségét teremtjük meg. Ehhez járulunk hozzá kis online marketing taktikákkal, tippekkel, trükkökkel, illetve legfőképpen stratégiákkal. Maga az online marketing csak a cucc. A lényeg, hogy minél több embernek átadjuk a szabad döntés és választás lehetőségét.
Bolya Imre:– Nekem az az elképzelésem az online marketingről, hogy ma már nincs olyan ember, aki ne hallott volna róla. Vagy ha nem is hallott róla, akkor is napi szinten találkozik online marketing eszközökkel a közösségi médiában és weboldalakon. Emiatt az online marketing valami olyasmi, amivel rengetegen próbálkoznak, viszont nagyon kevés embernek működik.
Sőt szerintem sokan azt ki is jelentik, hogy Zsolt, tök jó, amiről beszélsz, de nekem ez nem működik, én már mindent kipróbáltam. Van ilyen tapasztalatod? Mit lehet kezdeni ezzel? Mi húzódik ilyenkor a háttérben?
Domán Zsolt: – Nagyon jó a kérdés. Én is azt tapasztalom, hogy rettentő sok ügyfelünk fordul hozzánk úgy, hogy valami nem működik neki. Ez negatív érzelmi hangulatba hozza őket, elégedetlenek.
Itt alapvetően 2 fontos dolog van, amit fontos tisztázni. Az első az, hogy nagyon sokan nem gondolkodnak rendszerben, amikor online vevőszerzésről van szó, hanem mondjuk csak kiraknak az Instagramra vagy a Facebook-oldalukra 3 posztot, és utána amikor ebből nem jön vevő, akkor sikertelennek könyvelik el. Ezt eljátsszák az e-mail marketinggel, kiküldenek 3 e-mailt, aztán feladnak 3 Facebook hirdetést, csinálnak 3 Facebook-élő videót, meg 3 darab Instagram sztorit. Majd amikor ezekből nem jönnek a megfelelő eredmények akkor az az érzelmi világ alakul ki bennük, hogy nekik semmi nem működik, pedig már mindent kipróbáltak.
Ezzel az első gond az, amit én fénylő gyémántkavicsoknak nevezek; hogy beleugranak ezekbe az új lehetőségekbe, amiket ügyes online marketingesek új lehetőségként pozícionálnak. Ez mindig új remény a vállalkozók számára, hogy na majd most ez működni fog. Az a baj ezzel a szemlélettel – az én meglátásom és tapasztalatom szerint, – hogy mivel nincs benne rendszer, ezért esély sincs arra, hogy ténylegesen működjön.
Azt látom, hogy ehelyett leegyszerűsítve 3 dologgal kéne foglalkozni. Az első az új érdeklődők szerzése, ez e-mail-cím, vagy telefonszám begyűjtését jelenti. Aztán bizalmat kell építeni és értéket kell adni, hogy lássák azt, hogy tényleg értünk ahhoz, amiről beszélünk. A harmadik pedig az e-mail lista, vagy érdeklődők listájának pénzzé tétele. Ezt nevezzük mi kampányolásnak. Ez arról szól, hogy a legtöbb embernek, a legteljesebb formában bemutassuk az ajánlatunkat, hogy ezzel vásárlást generáljunk. Szerintem ezzel a három dologgal kéne foglalkoznia az embereknek. Hogyha valaki csak ezekre fókuszál, akkor az működni fog.
A másik helyzet az, hogy amikor valaki azt mondja, hogy nem működik nála a dolog, és már használja ezt a hármas rendszert. ilyenkor az szokott a gond és a probléma lenni, hogy az illető nem méri lépésről lépésre, hogy pontosan mi az, ami nem működik. Megcsinál mondjuk egy csalit, elkezdi hirdetni Facebookon, van hozzá mondjuk egy első ajánlat, például el akarja adni a könyvét az illető, és a könyv után van egy megvalósító program ajánlat.
Tegnap egy kedves ügyfelemmel konzultáltunk. Neki azért tudtam segíteni az elakadásában, mert lépésről lépésre összeírta, hogy az egyes lépések és pontok a rendszerében hogyan teljesítenek. Innentől kezdve nem az volt, hogy Zsolt ez nem működik, elakadtam, ez az egész egy kalap kaki, hanem meg tudtuk nézni lépésről lépésre, hogy pontosan mi az, ami nem működik. És kiderült, hogy van egy felesleges lépés a rendszerben, és hogyha azt kivesszük, akkor sokkal több ember fogja látni az ajánlatot, és már ezzel lehet, hogy olyan konverzió növekedést érnek el, amitől működővé válik a folyamat. Úgyhogy röviden összefoglalva a “nem működik”, nagyon sokszor csak azt jelenti, hogy azért nem tudjuk, hogy mi az, ami nem működik, mert nem mérünk.
Bolya Imre: – Sokan azt gondolják, hogy az online marketing egyszerű, de valójában elképesztően összetett és azt is igényli, hogy valaki szisztematikus és fegyelmezett legyen, és ne az érzései, hanem a számok alapján döntsön. Ez könnyűnek tűnik, de a gyakorlatban mégsem egyszerű. Ezért is merül fel sok embernél, hogy megkér valakit, hogy csinálja meg neki az online marketinget, és akkor neki ezzel nem kell foglalkoznia. Mi a tapasztalatod, jó ez stratégia? Mi az, amit ki lehet ki lehet szervezni, és mi az, amit nem javasolsz kiszervezni?
Domán Zsolt: – Tök jó, hogy ezt a témát is behoztad, ugyanis ez is egy klasszikus tévhit szokott lenni az ügyfelek fejében. Nagyon sok vállalkozó úgy gondolkodik, hogy ha én mondjuk masszőr vagyok, akkor majd én foglalkozom a masszázzsal, és egyébként valaki más csinálja meg nekem a vevőszerzést, mert én arra nem vagyok hajlandó.
Ilyenkor szokták a cégvezetők felvenni azt a picit arrogáns pozíciót, hogy majd akkor fizetek neked, ha már vevőket és pénzt hozol számomra. Amíg nem tudsz eredményt lerakni az asztalra, addig nem fizetek. Ezáltal létrejön egy furcsa patthelyzet: a marketinges egész addig nem fog tudni eredményt lerakni az asztalra, amíg a cég nem rendelkezik alapvető marketing stratégiával. Hogy kik az ideális vásárlói, pontosan miért a cég az első számú választás, tehát mi a pozicionálásuk, mi az ajánlat, vagy hogy néz ki a termékpiramis. Amíg az alapvető stratégia nincs meg, addig a marketinges csak próbálkozgatni tud, amivel vagy betalál, vagy nem.
Ezért szoktam azt mondani az ügyfeleknek, hogy érdemes ezt a stratégia szempontjából alapvető 3-4 alapelvet lefektetni, mert csak utána tudok majd bevonni külsőst. Ezzel szemben sokan azt várják, hogy a marketinges csináljon meg mindent, de majd csak jutalékot fizetnek neki, ha a későbbiekben működik a vevőszerzés.
Szerintem ezzel kapcsolatban van egy pici zavar a fejekben, mert az a személyt nem marketing kivitelezőnek hívjuk, aki a későbbi jutalék reményében megcsinálja a legalapvetőbb dolgokat a vevőszerzésünkben, ezt a személyt szerintem üzlettársnak hívjuk.
Azok az ügyfeleim sikeresek, akik ezeket az alapstratégiákat saját maguk lefektették és utána a kattintgatást szervezték ki. Senkinek nem mondom azt, hogy neki kell beállítania a Facebook hirdetéseit vagy a weboldaladát. Ez nyugodtan kiadható, csak legyen meg az, hogy mit kérsz a kattintgató embertől. Szerintem ez a sikeres hozzáállás, és az út, amit az ügyfeleimnek javaslok.
Bolya Imre: – Ha már említetted a pozícionálást és a termékpiramist, le tudjuk rántani a leplet a DO! Marketing stratégiájáról? Hogyan pozícionálja magát, és nagyon röviden hogy néz ki a termékpiramisa?
Domán Zsolt: – Azt gondolom, hogy a mi különlegességünk a rendszerben történő gondolkodás, illetve a gyakorlatiasság. Mivel tavaly már nettó 85 millió forintos éves forgalmunk volt, ezért a mi esetünkben már érdemes a teljes magyar piacot megszólítani. Mivel nem sok nagyobb cég van, amelyik online marketinggel foglalkozik, ezért mi már nem szűk pozícionálást alkalmazunk, ehelyett fő értékeinket kommunikáljuk. Hogy olyan tudást adunk át, ami tényleg gyakorlatias, és lépésről lépésre végigvezet egy rendszeren. Mi azoknak imponálunk, akik rendszert akarnak vinni a marketingjükbe.
A mi termékpiramisunk úgy néz ki, hogy van a könyvünk, mint első lépés, ez az Új vevők futószalagon című könyv. Van egy online előfizetéses klubunk, a DO! marketing Club, ami bruttó tízezer forintba kerül havonta. Tulajdonképp ez a belépő szint, ha valaki komolyan gondolja a tanulást. És végül erre épülnek rá a megvalósító programjaink; van egy féléves online képzésünk, illetve egy folyamatosan futó fizikai, élő találkozókra épülő haladó programunk is. Tulajdonképpen ez a négy szolgáltatásunk van.
Bolya Imre: – Említetted az előfizetéses klubot. Ha jól emlékszem, valahol olvastam, hogy az Online Katapulttal ti voltatok szinte az elsők Magyarországon, akik ezt a modellt behozták és működtették. Azt látom, hogy az elmúlt években szinte gomba módra szaporodnak az előfizetéses klubok. Szerintem ezekről is sokan azt gondolják, hogy könnyű megcsinálni: létrehozom, belépnek több százan, és megvan a havi x milliós cashflow, működik a vállalkozás.
Szerintem ez nem ilyen egyszerű. Az egyik kérdésem ezzel kapcsolatban, hogy szerinted az előfizetéses klub, mint üzleti modell, mint trend, most felfutóban van, vagy már a csúcson tart? A másik kérdésem pedig, hogy szerinted mitől jó egy előfizetéses klub?
Domán Zsolt: – Azt nem mondanám, hogy nagyon korai szakaszában van az előfizetéses modell. De talán még azt sem jelenteném ki, hogy a csúcsán lenne, és innentől kezdve már lefelé tart.
Én azt érzem, hogy egyre érettebbé válik a magyar piac ezzel kapcsolatban és most már csak egy-két olyan piaci szegmens van, ahol még nincs ilyen. A legtöbb területen már van egy-két nagyobb vezető előfizetéses klub, és emiatt szerintem piszok nehéz beszállni annak, aki most akar elindulni. Ugyanis az emberek számára az, hogy jön még egy előfizetéses klub, már nem újdonság.
Anno, amikor a Katapulttal ezt 5 vagy 6 éve megcsináltuk, akkor ez még egy nagyon új dolog volt. Senki másnak nem volt akkoriban tudtommal online bankkártyával fizethető előfizetéses klubja.
Bolya Imre: – Wolf Gábornak sem volt?
Domán Zsolt: – Akkoriban, ha nem tévedek nem volt. Még csak a Marketing Navigátor üzemelt, ami egy fizikai lap volt. Arra emlékszem, hogy amikor mi az egészet elindítottuk, Csepregi Balázs a mi példánkat vitte egy Navigátoros élő rendezvényre, hogy bemutassa a one click upsellt, ami egy tök nagy technikai megoldás.
A másik kérdésed az volt, hogy mi kell ahhoz, hogy működjön egy előfizetéses rendszer. Azt hiszem, hogy talán két fő értéke van a mostani érett piacokon az előfizetéses rendszereknek. Az első az, hogy ma már nem elég, hogyha csak belerakod magát a tartalmat, mert az emberek nem a tartalomra éheznek hosszú távon. Ahogy Stu McLaren szokta mondani, a tartalomért jönnek, de a közösségért maradnak. Úgyhogy nem elég, ha csak kontent van benne.
Szerintem azok az előfizetéses klubok sikeresek ma, ahol sikerút is van. Ez nálunk is van a klubban: mi például odaadjuk az ügyfeleink számára azt a kezdő 5-6 lépést, amivel eredményt tudnak elérni. És így nem az az érzés van bennük, hogy belépnek egy klubba, ahol van 250 tananyag, és azt sem tudják mivel kezdjenek.
A második dolog, ami kell az egy baromi erős közösség. Egy jó Facebook-csoporttal, online találkozókkal vagy élő fizikai programokkal.
Aki ezt a kettőt jól összerakja, annak van esélye sikerrel üzemeltetni egy előfizetéses klubot.
Bolya Imre: – Az a sejtésem, hogy Amerika sok szempontból előttünk jár online marketingben, – meg merem kockáztatni, hogy akár évekkel is. Mit gondolsz, náluk mi a helyzet az előfizetéses modellel? Még működik, vagy már lecsengett és van helyette valami újabb, trendibb megoldás?
Domán Zsolt: – Az előfizetéses rendszerek szerintem már sok éve elérték az érettségi fokuk tetejét Amerikában. Nem csengtek még le olyan szempontból, hogy nagyon stabil bevételi forrást jelentenek. Egy előfizetéses rendszer simán kitermeli a havi fix költségeket. Ez pszichológiai stabilitást ad, hiszen nem kell azon aggódnod, hogy ebben a hónapban miből fogod a költségeket fizetni. Ezért a legtöbb tanítós biznisznek van előfizetéses klubja.
Viszont a profitot Amerikában és egyre többen Magyarországon is – például mi is – a megvalósító programokból csináljuk. Az emberek egyre inkább kezdenek telítődni az információval, főleg az üzleti piacokon. Ezért igénylik, hogy valaki fogja a kezüket, személyesen megválaszolja a kérdéseiket, és legyen egy közösség, aki ugyanabban a pillanatban tanul egy adott témáról.
Velük lehet akár online, akár offline mastermindokat csinálni, hogy megosszák a témával kapcsolatos gondolataikat. Akik megcsinálják a házit, azt beküldik és így a tagok egymás példájából tanulni tudnak. Ezt az élményt a megvalósító programok tudják nyújtani, az előfizetéses klubok erre nem igazán alkalmasak.
Amerika efelé megy, és 1,5-2 éve Magyarország, és mi is erre megyünk. Részben ennek is köszönhetjük, hogy 2020-ról 2021-re megdupláztuk az árbevételünket.
Bolya Imre: – Ha már Amerika, biztos vagyok benne, hogy követed, hogy mi történik ott. Milyen trendeket látsz most az online marketingben, az előfizetéses modellen túl, ami szerinted kint már kezd trenddé válni, de nálunk még nincs annyira jelen. Tudnál mondani 2-3 trendet, amire érdemes felkészülni, vagy akár már most elkezdeni alkalmazni?
Domán Zsolt: – Jó a kérdés. Azt érzékelem mind Magyarországon, mind Amerikában, hogy drasztikusan nőnek a vevőszerzési költségek. Például a Facebook hirdetési rendszerében nagyjából kétévente megduplázódik a kattintások ára. Ez egyre több bizniszt kivéreztet. Így azok maradnak fent, akik a legtöbbet tudják költeni egy érdeklődő vagy vevő megszerzésére. Trendként érzékelem, hogy egyre komplexebb termékpiramisokat kell felépíteni ahhoz, hogy profitot tudjunk termelni a bizniszünkben.
Míg mondjuk 5 évvel ezelőtt még (épphogy) el lehetett adni egy könyvet profittal, addig manapság egyre kevesebb olyan tanítós bizniszt látok, ahol valaki a könyvét profittal tudná értékesíteni. Míg 4-5 évvel ezelőtt még 100 forintba került egy e-mail-cím megszerzése, addig a mai piacon 4-500 forint is lehet egy lead. Eközben pedig a könyveinket nem adjuk négyszer annyiért.
Ez egy olyan trend, ami nagy fejtörést okoz: hogy egy vállalkozás az egész üzleti modelljét és termékpiramisát úgy átalakítsa ki, hogy sokat tudjon költeni belőle a vevőszerzésre. Ennek a trendnek kvázi az egyik megoldása, – ami felé a piac megy mind Amerikában, mind Magyarországon, – az, hogy egyre magasabb árú szolgáltatásokat kínálnak, és behozzák a telesales-t. Ugyanis ott sokkal nagyobb értékben lehet eladni az egységnyi leadnek, és ezáltal könnyebben lehet növelni a kosárértéket.
Bolya Imre: – Picit kanyarodjunk el az online marketingtől, és térjünk rá jobban a személyedre. Az utóbbi 2-3 évben lelkesen olvastam az évértékelőidet, amikben teljesen publikusan osztottad meg az oldaladon, hogy hogyan alakult a magánéleted és a bizniszed. Mi a fő motivációd e mögött, és mit ad neked ez a fajta transzparencia?
Domán Zsolt: – A transzparencia leginkább azt adja számomra, hogy örömömet lelem abban, hogy megmutatom a világnak azt, hogy lehet másképp is csinálni és gondolkodni.
Azt érzékelem, hogy nagyon sokan, – főleg a guruk és tanítók közül, – folyamatosan azt az üzeneteket nyomják, hogy ha nem dolgozol este tízkor is, akkor egy darab szar vagy, és csak akkor fogsz sikert elérni, hogyha elfoglalt vagy, és nem akkor, ha Netflixezel, Fifázol, vagy bármilyen más formában kikapcsolódsz. Úgyhogy ha még nincs sikeres bizniszed, akkor nem is lesz majd soha.
Azért élvezem azt, hogy nagyfokú nyíltsággal beszélek a magánéletemről, és olyan értékeket is képviselek, mint például a magánélet fontossága és egyensúlyba hozása a munkával. És közben azt is látják az emberek, hogy így is lehet előrehaladni.
Tavaly korrekt eredménnyel zártunk; sikerült megdupláznunk a forgalmunkat. Engem megnyugtat, hogy nem csak azok a hangok vannak a piacon, akik azt mondják, hogy mindent nyomni kell, hanem van ellenpélda is.
Bolya Imre: – Sokat foglalkozol önismerettel, a személyiséged fejlesztésével. Miért tartod ezt fontosnak, és milyen módon teszed ezt? Miért fontos ez egy vállalkozónak ahelyett, hogy építené a bizniszét, és bevonzaná a vevőket?
Domán Zsolt: – Nekem ez azért baromi fontos, mert hajlamos vagyok nagyon feladatorientáltan hozzáállni az életemhez. Gyerekkoromban szülősítve lettem. Ez egy pszichológiai kifejezés, ami egyébként nagyon sok vállalkozóra igaz. A szülősítés azt jelenti, hogy idő előtt olyan érzelmi vagy fizikai terheket cipeltél, amit még a korodhoz kapcsolódóan nem kellett volna. Ennek az a következménye, hogy mindenre feladatként, elvégzendő dologként tekintesz, és nagyon könnyen elnyomod és háttérbe szorítod az érzéseidet. Nem éled meg a pillanatokat, az élményeidet, az érzéseidet.
Mivel én ilyen vagyok, ezért tudom, hogy könnyedén be tudna szippantani a biznisz, de közben nem ad olyan sokat az, hogy még több pénzt keressek, hanem szeretném meg is élni az egészet.
Bolya Imre: – Napi szinten mit teszel azért, hogy ez megvalósuljon? Van-e valamilyen life hacked? Akár meg is oszthatod a napi rutinodat, hogy hogyan néz ki egy napod. Mit teszel azért, hogy ez a fajta egyensúly megmaradjon?
Domán Zsolt: – Nem feltétlen foglalkozok folyamatosan önfejlesztéssel, inkább ilyen szakaszok voltak és vannak az életemben. Három évvel ezelőtt vége lett egy párkapcsolatomnak, ami 7,5 évig tartott, az volt az első komoly párkapcsolatom, amiben komoly tervek és jövőkép volt előttünk. Végül úgy döntöttünk, hogy nem együtt folytatjuk tovább. Emiatt én elképesztően megzuhantam saját magamhoz képest.
Napi három-négy órákat dolgoztam, ami nekem elképzelhetetlen volt. Az egész értékemet, mint ember, ahhoz mértem, hogy mennyit dolgozom, mennyire vagyok sikeres, mennyire néznek fel rám az emberek. Úgyhogy az egy nagyon-nagyon rossz pillanat volt, amikor egyszerűen nem volt kedvem dolgozni, és emiatt nem is éreztem magamat értékesnek. Ebben a helyzetben mentem el pszichológushoz, aki már az első alkalom után jelezte, hogy figyeljen Zsolt, maga kontrollmániás és szorong belül. Mondtam, hogy oké, ezt így el tudom fogadni, nagyjából passzol.
A pszichológus adott egy baromi jó gyakorlatot. Ennek az volt a lényege, meg a kulcsa, hogy azt mondta, hogy két héten keresztül írjam le a hálanaplómba azt, hogy mi az, amit élvezek az életemben. Elkezdtem csinálni ezt a gyakorlatot, és olyan dolgok jöttek ki, mint például lemenni a Duna-partra és olvasni egy könyvet, vagy lemenni a Duna-partra és menet közben megállni az Érdi Soós Pékségben, és venni egy csokis flan tortát. Vagy olvasni este lefekvés előtt, vagy a rántottához friss kenyeret enni, illetve friss zöldséget, ami ropog. És amikor két héten keresztül írtam ezt a listát és csak ilyen dolgok voltak benne, amiknek semmi köze nem volt a bizniszhez, az eredményhez, amihez én addig a pontig kötöttem az értékemet, akkor az teljesen felforgatott és megváltoztatott bennem mindent. Egy nagyon nagy felismerésre jutottam azzal kapcsolatban, hogy igazából mi is az, ami élvezetet ad az életemben.
Bolya Imre: – Ez szerintem egy nagyon jó kis gyakorlat, amit minden kedves hallgatónknak is ajánlok kipróbálásra. Legyen akár vállalkozó, legyen akár alkalmazott, aki folyton csak az eredményeket hajtja.
Azt elmondtad, hogy régen mihez kötötted az értékedet. Ma mitől értékes Domán Zsolt?
Domán Zsolt: – Az az igazság, hogy ez az egész nagyon mélyen bennem van, és egyébként a mai napig egy folyamatos feladat és egyfajta küzdelem számomra, hogy ne ehhez kössem az értékemet. Viszont ma már sokkal gyorsabban kijövök ebből az egész állapotból, és van is egy saját mini módszertanom, amit meg szoktam ilyenkor csinálni, és ami nagyon sokat segít, hogy gyorsabban túl legyek ezen, amikor újra beleesek ebbe a kis gödörbe.
Bolya Imre: – Tehát van egy folyamatos önreflexiód, nem hagyod, hogy órákig vagy napokig ebben az állapotban legyél, hanem pár perc alatt kirántod magad belőle.
Domán Zsolt: – Így van. Változó, hogy mennyi ideig tart, de mondjuk azért egy fél órán belül sikerülni szokott.
Bolya Imre: – Hiszek abban, hogy ugyan folyamatosan tudunk változni, tudjuk alakítani önmagunkat, de kik vagyunk mélyen legbelül az nagyon lassan változik meg. Szerintem ebben a folyamatban fontos szerepe lehet a mentoroknak is.
Ha jól tudom neked is van egy mentorod, akitől nagyon sokat tanultál, ő Pongor-Juhász Attila. Mi az, amit megtanultál Attilától, illetve amit még most is tanulsz tőle?. Milyen most a relációtok?
Domán Zsolt: – Most kb.1,5 éve aktív a kapcsolat közöttünk olyan szempontból is, hogy részt veszek Attila programjaiban. Elképesztően sokat adott számomra az a tanításhoz, illetve oktatási módszertanhoz való hozzáállás, amit ő képvisel. Ugyanis ő nem arra fókuszál, hogy a száraz kontent az minél jobb legyen, hanem inkább csoportos feladatokkal, az egyéni érzelmekre fókuszálva, az érzéseinket is bevonva ér el változást és transzformációt. Nekem ez a legnagyobb érték, amit megtanultam tőle az elmúlt másfél évben.
Nyilván a cégfejlesztési know-how és kontent mellett. Ez is baromi hasznos és alkalmazzuk is a cégünkben, de nekem ez volt a legnagyobb felismerés. Szerintem Attila utcahosszal az egész magyar piac előtt jár, amit sokan nem értenek, nem látják benne az igazi lényeget. Mindenki inkább azt ragadja meg, hogy jaj, ez a sok hülye ember összegyűlik, pacsizgatják egymást, meg egymás vállát masszírozzák, és milyen hülyeség ez az egész. Van olyan tanácsadó, aki kifejezetten be is támadta emiatt, és közben meg az egész egy szűkösség gondolkodásmódról szól, és nem látják azt, hogy közben mindenkinek az árbevételénél háromszor nagyobb, amit Attila csinál , és a többiek teljes nettó árbevétele az ő átlagos, adózott eredménye, amit osztalékba kivesz.
És itt szerintem nem az a fontos, hogy Attila mennyi pénzt csinál, hanem az, hogy aki ezt hosszú távon évek óta tudja csinálni, azt csak úgy képes elérni, hogyha a piacnak valami baromi nagy értéket teremt. És hogyha ezt évek óta nyomja, akkor ott valami rohadt nagy érték kell legyen, és szerintem ehhez kellő alázatot kellene gyakoroljon mindenki más, hogy nézzük meg, hogy mi az, amit jól csinál.
Bolya Imre: – Így van. Én abban hiszek, hogy mindenkitől tudunk tanulni, és érdemes ilyen szempontból is nézni másokat, és nem irigykedni rájuk, vagy akár kritizálni másokat.
Rengeteget tanulsz Attilától is, másoktól is, külföldről is. Ezek alapján, vagy akár a belső megérzésed alapján, mi a DO! marketing víziója? Mit fog csinálni 5 év múlva a DO! marketing? Benne leszel-e még, és ha igen, akkor milyen szerepben, hogyan látod, hogyan tervezed ezt?
Domán Zsolt: – Nincsen jelenleg semmilyen komoly exitálási vagy kiszállási tervem a bizniszből. Jól érzem magam, jó helyen vagyok jelen pillanatban. Azt szeretném elérni, hogy a csoportos képzéseinken még többen vegyenek részt, és még több eredményt érjenek el. Ez célkitűzési szempontból eléggé megfoghatatlan, vagy talán nem olyan konkrét, de ez az egy dolog van a szívemben. Minél több eredményt és értéket adni az embereknek. És ehhez most szuper az üzleti modellünk, jók a folyamataink, jók a csapatunk, úgyhogy tényleg csak arra akarok fókuszálni, hogy hol és hogyan tudunk minél több értéket teremteni az ügyfeleknek.
Bolya Imre: – Így a beszélgetés vége felé közeledve nagyon érzem rajtad azt a fajta elégedettséget, ami kevés vállalkozóból sugárzik. Merthogy sok ember folyamatosan azon agyal, hogy “Miért nem tartok még ott? Mit kéne csinálnom? Jaj, ez sincs még meg.”
Ha három tanácsot adhatnál a kedves hallgatóknak, hogy ők is sokkal inkább és gyakrabban megéljék ezt a fajta elégedettséget az életükben, akkor mi lenne az?
Domán Zsolt: – Az első, hogy fogadják el azt, hogy ez nem megy könnyen, és nagyon könnyen vissza is eshet az ember. Most talán úgy tűnhetek, hogy nagyon megérkeztem, de az igazsághoz hozzátartozik az is, hogy a tavalyi évi duplázásban az is benne volt, hogy nagyon előre akartam menni az első félévben, és valamikor ősz körül érkezett meg belém ez a fajta nyugalom, amit azóta is sikerült megőriznem. Ezt akarom továbbvinni, azt szeretném, hogy ez a nyugodtság megmaradjon.
Úgyhogy az első tipp az az, hogy fogadd el, hogy ez nem megy könnyen, és akár vissza is eshetsz, és ez tök normális.
A második tippet kb. 3 éve tanultam Pongor-Juhász Attilától, amikor egy közös mastermind alkalmon voltunk, ahova ajándékba hozta A rés és a nyereség című könyvet. Ebben a könyvben megtanítja a szerző azt, hogy kétféle elmeállapotban tudunk létezni. Hogyha azt mondom, hogy itt, ahol az ujjam van ez a jelen állapotunk és a jelen pillanatunk, akkor mondjuk jobbra van a múltunk, ahonnan indultunk, és előre van a jövőnk, a céljaink, amit el akarunk még érni.
És a legtöbben azt rontják el, hogy ebben a szakaszban gondolkodnak és érzelmileg ebbe a jövőképbe helyezik bele magukat. Ezt a könyvnek a szerzője résnek nevezi. A rés közted és a céljaid között van, és ezért hogyha erre fókuszálsz, akkor folyamatosan elégedetlen leszel, azt fogod nézni, hogy mi az, amit még nem értél el.
De ha ezzel szemben a jelened és a múltad közötti nyereségszakaszra gondolsz, és visszatekintesz arra, hogy mennyi mindent elértél és megvalósítottál már, akkor viszont boldog tudsz lenni. Úgyhogy ez a második gondolat.
És ezt a második gondolatot kiegészíteném még egy szuper tanítóval. Imádom Pál Ferit, és az egyik kedvenc könyvem tőle az Ami igazán számít című könyve. A könyv 33. oldalán van egy nagyon tömör mondat. Pál Feri azt mondja, hogy az elégedett, boldog emberek azért élnek át több pozitív érzést és érzelmet, mert ezeket tudatosítják, elmélyítik, ápolják, gondozzák, nevelik, szándékosan visszatérnek rájuk, megosztják és kifejezik azokat. És ez a kulcs, hogy a nyereségszakaszodra pozitívan tekintsd vissza, hogy ezeket az érzéseket, gondolatokat elmélyítsd, ápold, neveld, oszd meg másokkal. Ez a könyv elképesztően sokat adott nekem.
A harmadik záró gondolat pedig az, hogy ez az egész biznisz nem egy sprint, hanem egy maraton. Úgyhogy nyugi, oda fogsz érni, és az a fontos csak, hogy élvezd az utat, amit bejársz. Ezt pedig Zalaba Krisztián tanította nekem körülbelül 5-6 éve. Akkor még nem értettem, sőt kifejezetten idegesített Krisztián nyugalma. Ami bennem volt, hogy hogy a francba élvezném az életet, addig amíg nem tartok ott, ahol akarok. Több évvel később értettem meg, hogy mire gondolt ott Krisztián.
Bolya Imre: – Szerintem ez egy nagyon jó végszó. Érdemes megfogadni ezeket a tanácsokat. Már csak egy blokk van hátra, ugyanis téged sem hagylak villámkérdések nélkül. A következő kérdésekre rövid, ami a szíveden, az a szádon jellegű válaszokat kérek szépen.
Bolya Imre: – Mit jelent számodra a siker most?
Domán Zsolt: – A választásnak és az elme nyugodtságának a lehetőségét.
Bolya Imre: – Mi volt életed eddigi legjobb befektetése?
Domán Zsolt: – Egyértelműen a tanulás és az önfejlesztés, és bármilyen kapitalista jellegű gyakorlatorientált képzés elvégzése.
Bolya Imre: – Mi az, ami a legjobban feltölt?
Domán Zsolt: – Nem biztos, hogy tudok egy ilyet mondani. Ami biztos, hogy jön egyből a szívembe az a sport, a hálanapló írás, illetve a teljes kikapcsolt munka. Most már lenémítom a mobilomat, nem jön rá semmilyen értesítés. Hétvégente nem nyitom fel a laptopomat, nem nézek rá, nem csinálok semmit, tehát tényleg teljesen kikapcsolok és pihenek.
Bolya Imre: – Mi az a hiba, amit leggyakrabban el szoktál követni?
Domán Zsolt: – Összehasonlítom magamat másokkal.
Bolya Imre: – És végül mi az, ami igazán lázba tud hozni téged?
Domán Zsolt: – Az emberek segítése, illetve az, ha valaki sikert ér el a tanítványaink közül azzal, amit mi tanítunk.
Bolya Imre: – Zsolt, nagyon szépen köszönöm ezt az értékes beszélgetést. Nagyon sok kiváló gondolatot osztottál meg, és biztos vagyok benne, hogy aki ezt hallgatta/olvassa sokat tud belőle inspirálódni és merítkezni. Köszönöm, hogy itt voltál!
Domán Zsolt: – Nagyon köszönöm én is a meghívást! Köszönöm szuper kérdéseket!
Hallottál már a VOIZ-ról, a magyar hangoskönyv-applikációról?
Ha tetszenek a Karizma Podcast adásai, támogathatsz minket azzal, hogy a VOIZ hangoskönyv appon belül hallgatod az epizódokat.
Ráadásul a Karizma kuponnal 30 napig 90%-os kedvezménnyel, mindössze 499 ft-ért próbálhatod ki a VOIZ-t, amelyben közel 1000 hangoskönyvet hallgathatsz meg korlátlanul.