Amikor Te ülsz a közönség soraiban, akkor a szenzoraid mit érzékelnek az előadóból? Mi az, amit először megfigyelsz egy előadón?
Azt mindig figyelem, hogy a teret mennyire használja vagy nem használja. Az, hogy mennyire lakja be a színpadot, nagyon érdekes és sokat elárul egy előadóról. Meg hogy mennyire figyeli a közönséget. Én például nagyon szeretem, ha szemkontaktust tudok teremteni az előadóval a nézőtérről. Az jó, ha egy előadó észreveszi az arcokat. Sajnos a fényviszonyok, meg a tér nem mindig alkalmas erre. A szervezők jobban szeretik, ha jól látszik az előadó, mint hogy az előadó lássa a közönséget, pedig az nagyon sokat hozzá tud adni. Ahogy egy-egy reakció, felhördülés, nevetés is tudja doppingolni az előadót, az még inkább, ha az első sorokban a tekintetek azt mondják, hogy fú, még, mondjad, mondjad! Pont a TED-előadáson nagyon jó volt látni az elől ülők arcát.
Volt-e olyan előadói hibád, amin tudatosan dolgoztál, hogy megoldd az elmúlt években, évtizedekben?
Igen, a színpadi jelenlétem. Nem véletlenül mondtam ezt elsőnek, hogy figyelem – ebben még most sem vagyok elégedett magammal. Sokszor űzött vadként rohangálok fel s alá a színpadon, és van, akit ez zavar. Az nem baj, ha sokat mozog egy előadó, csak annak legyen oka. Szerintem én túl sokat megyek jobbra-balra, ezért próbálok ezen tudatosan dolgozni, hogy inkább egy helyben állva meséljek, és amikor van valami lendület magában a történetben, akkor menjek át a színpad másik oldalára.
Vissza szoktad nézni magad?
Hogyha van rá lehetőség, igen. Ha rögzítve van, akkor igen, mert abból sokat tanulhatok. Sokat tanultam abból is, hogy a tudósításaimat mindig visszanéztem. A tévében felnagyítódik minden gesztus, kézmozgás. Ott vettem észre, hogy túl sokat gesztikulálok a kezemmel. Ezen is tudatosan dolgoztam. A színpad többet elbír, de azért ott is van ennek jelentősége.
Mi az, amit Te kapsz a közönségtől, amikor előadsz?
Adrenalint. Sokan kérdezik, hogy nem hiányzik-e az az adrenalinfröccs, ami háborús tudósítóként adott volt, és azt szoktam mondani, hogy én tudok három lépéssel a föld fölött járni egy-egy előadás után is. Ha az ember flow állapotba tud kerülni, akkor az fantasztikus, napokon át tud repíteni.
Miért csinálod? Mi a legfőbb hajtóerőd? Gondolkodtál már ezen?
Igen, ezen folyamatosan gondolkodom. Nem lehet egyetlen dologgal indokolni. Ahogy már említettem például, a félelem témával biztos, hogy egyfajta önterápiaként kezdtem foglalkozni, aztán láttam, hogy ezzel más embereknek is adok, mert van hatása annak, amit csinálok: megváltoztatok helyzeteket, élethelyzeteket. Adok is meg kapok is belőle. Épít engem is meg talán én is tudok építőleg hatni másokra. Ez főleg manapság nagyon fontos, mert azt érzem, hogy